2025.01.28, 06:05
Puha gumikkal veszélyes az autózás!

Balesetveszélyes és a gumiabroncsot is rohamtempóban koptató, valamint más alkatrészeket, és így a pénztárcát is terhelő, ha túl puha, vagy ha túl kemény gumikkal jár az autós.

Egy városi dugóban ücsörögve elnézegetve a közelben guruló autók abroncsait feltűnhet, hogy inkább jellemző az alacsony abroncsnyomás, mint a pontosan beállított. Pedig az autógyártók mindig jelölik nem csak a kocsik gépkönyvében, hanem a karosszéria valamely rejtettebb pontján elhelyezett matricán is (rendszerint a tanksapkafedélben vagy az ajtóoszlopok valamelyikén), hogy milyen terhelésekhez milyen guminyomást ajánlanak. Ezen a matricán el lehet gondolkozni, mert ha a gyártó már aközött különbséget tesz, hogy hárman ülnek a kocsiban, vagy öten csomagokkal, akkor bizony komoly szerepe van a helyesen beállított gumiabroncs-nyomásnak.

2207 Guminyomas 1

Mert mi történik, ha rossz nyomásértékekkel jár az autós? Az adott kocsi teljesítményértékei csökkennek, tehát megnő a fékút, alacsonyabb lesz a biztonságosan elérhető kanyarsebesség, rosszabb a reakció a hirtelen kormánymozdulatokra, változik a fogyasztás, a gyorsulóképesség, sőt még az utazási komfort is, mert a gumik rugózó-úthibaelnyelő szereppel is bírnak. Mindezzel az autó veszít a komfortjából, a vezetése több figyelmet igényel, a közlekedésbiztonsági szintje csökken.

A fent említett matricán, tehát a gyári „gyorsajánláson” feltüntetett gumiabroncsnyomás értékek a gyári szerelésű gumiabroncs méretekre vonatkoznak. A gépkönyv részletesebben ír erről, ugyanis meghatározzák, hogy az adott típus még milyen méretű abroncsokkal szerelhető fel. Az ezekhez való abroncsnyomást is megadják. Ugyanis más és más nyomás szükséges az eltérő méretű gumiabroncsokhoz. Ökölszabályként leírható, hogy minél szélesebb, minél alacsonyabb oldalfalú az abroncs, annál magasabb üzemi nyomást kíván. Tehát aki nem a széria-alapméretű abroncsokat használ, annak bizony érdemes utánanézni a pontos ajánlott nyomásértékeknek.

Nézzünk néhány konkrétabb példát. Fél bar-ral alacsonyabb guminyomással tartósan használva az abroncsot 25 százalékkal rövidül meg a gumi élettartama és 3-4 százalékos fogyasztásnövekedés okoz. A rosszul beállított nyomás mellett zajosabb is az abroncs. Alacsony nyomást használva lassú guruláskor, nyitott ablak mellett feltűnhet a gumi fura „csámcsogó” hangja, mert gördülés közben jobban deformálódik, „kenődik” az útfelületre. Kanyarokban pedig csikorog. A csikorgással a túl keményre fújt abroncs is jelez. Nagyobb tempón pedig erősebb, zúgó a gumihang.

Mindennek ellenére kevés autós ellenőrzi hetente legalább az abroncsnyomást. Havonta már kicsit többen, de a derékhad a szezonális gumiváltásig elhúzza. A fent leírt jelenségek figyelmeztethetnek a hiányosságra. A túl puha abronccsal egyébként a kormányzás is nehezebb, ez is feltűnhet, valamint az autó „gurulási hajlandósága” csökken: hiszen a puha abroncsnak nagyobb a gördülési ellenállása. Talán elsődlegesen ezek a jelek azok, amelyekből egy átlagautós észreveheti ezt az egyszerűen orvosolható gondot: az autó tényleges képességeinek csak a 25 százalékát használja a gyakorlatban egy átlagfelhasználó, tehát ritkán kerülhet olyan helyzetbe, hogy gyors manőverek, vagy kanyarodás közben vegye észre a kocsinak a rossz gumiabroncsnyomásból adódó képességcsökkenését.

A gyakorlatban az alkalmazott guminyomás helyesen megválasztott értéke is ellenőrizhető a gumi vizsgálatával. A futófelületet több ponton megmérve a két szélen és a középen kiderül, hogy mi a helyzet. Ha középen nagyobb a mintamélység, akkor túl alacsony a használt guminyomás, ha a két szélen magasabb, akkor a gumi túl kemény. Ugyanis alacsony nyomásnál a gumi középső része „behorpad”, az abroncsmintázat két széle viseli a fő terhelést. Túlfújt abroncsnál, pedig a közepe kopik jobban. Ez utóbbi probléma még a növekvő gumizajon is lemérhető, mert a tartósan nagy nyomással használt gumiabroncs mintázata farkasfogasodik. A mintablokk egyik fele asszimetrikusan kopik, ettől alakul ki a doboló, zúgó hang.

2207 Guminyomas 2

A gumiabroncs gyors öregedése se jó jel. Az abroncsok üzemi hőfoka 60-70 celsius fok, ezt viszonylag hamar elérik, nyáron elég pár kilométert gurulni, télen kell hozzá legalább 10 km. Azonban a rossz abroncsnyomással 100 celsius fok fölé melegedhet a gumi, a különösen igénybe vett felületeken még inkább. 120-140 celsius fokon a molekuláris láncok a gumiban szétszakadoznak, tehát a gumi felülete megkeményedik, megég. Körömmel nehezebb lesz benyomni, a felülete pedig repedezetté válik.

Az üzemi hőfokra a guminyomás beállításánál is vigyázni kell. Mindig a hideg abroncson kell a beállítást elvégezni (kézmelegnél ne legyen melegebb). Például autópályázás közben kiállva egy benzinkútra jóval nagyobb értékek mérhetők, például egy hidegen 2,2 bar értékre fújt abroncs nyomása melegen körülbelül 2,5 bar lesz.

 

 

Autós rezsicsökkentés

A magas üzemanyagárak mellett sokakban megfordul a gondolat, hogy miként lehetne csökkenteni az autózás költségeit. Számbavettük a lehetőségeket.

...
2025.01.29. 07:42

Autós rezsicsökkentés

A magas üzemanyagárak mellett sokakban megfordul a gondolat, hogy miként lehetne csökkenteni az autózás költségeit. Számbavettük a lehetőségeket.

A kátyúszezon közepén vagyunk

Sok felni és gumi ment már tönkre kátyúbafutás miatt, és ez az idei télen sincs másképp. Előfordulhat, hogy nem az autós fizeti a kárt?

...
2025.01.17. 07:14

A kátyúszezon közepén vagyunk

Sok felni és gumi ment már tönkre kátyúbafutás miatt, és ez az idei télen sincs másképp. Előfordulhat, hogy nem az autós fizeti a kárt?

Szélvédő tisztítás indulás előtt

A jégtelenítéssel járó fáradság és az időveszteség is kisebb, mint ha a rossz kilátás miatt szenved balesetet, és viseli annak következményeit az autós.

...
2025.01.12. 07:32

Szélvédő tisztítás indulás előtt

A jégtelenítéssel járó fáradság és az időveszteség is kisebb, mint ha a rossz kilátás miatt szenved balesetet, és viseli annak következményeit az autós.

Így vezess jól télen, hóban!

A téli útviszonyok között más vezetési technikával lehet biztonsággal jól mozogni és közlekedni az autóval. Persze fontos az is, hogy a kocsi jó állapotú legyen.

...
2025.01.06. 06:05

Így vezess jól télen, hóban!

A téli útviszonyok között más vezetési technikával lehet biztonsággal jól mozogni és közlekedni az autóval. Persze fontos az is, hogy a kocsi jó állapotú legyen.

Melyik a jó hólánc?

Még tart a síszezon, aki nekiindul vigyen hóláncot is, a síparadicsomok útjain átlalában kötelező tartozéka az autónak. Nem érdemes spórolni a hóláncon, hiszen szükséghelyzetben használjuk. Nagyon nagy a választék, ennek ellenére nem könnyű a vásárlás.

...
2025.01.03. 06:51

Melyik a jó hólánc?

Még tart a síszezon, aki nekiindul vigyen hóláncot is, a síparadicsomok útjain átlalában kötelező tartozéka az autónak. Nem érdemes spórolni a hóláncon, hiszen szükséghelyzetben használjuk. Nagyon nagy a választék, ennek ellenére nem könnyű a vásárlás.

A hólánc használatról

A hóláncot (vagy a láncot kiváltó más segédeszközt) még az elakadás előtt, a havas-jeges területre érve érdemes feltenni. Elakadva már nagyon nehéz, vagy egyes esetekben lehetetlen a felszerelése.

...
2024.12.30. 05:35

A hólánc használatról

A hóláncot (vagy a láncot kiváltó más segédeszközt) még az elakadás előtt, a havas-jeges területre érve érdemes feltenni. Elakadva már nagyon nehéz, vagy egyes esetekben lehetetlen a felszerelése.

Mit ne tegyünk mínuszban?

Több olyan autós alapvetés létezik, amelyet betartva sokkal nagyobb eséllyel nem éri baj az autózót a télen.

...
2024.12.29. 06:52

Mit ne tegyünk mínuszban?

Több olyan autós alapvetés létezik, amelyet betartva sokkal nagyobb eséllyel nem éri baj az autózót a télen.

Hideg van: kell melegíteni a motort indulás előtt?

Igen is meg nem is, attól függ milyen motort, és attól is, hogy hogyan használják az autót.

...
2024.12.21. 07:01

Hideg van: kell melegíteni a motort indulás előtt?

Igen is meg nem is, attól függ milyen motort, és attól is, hogy hogyan használják az autót.